“Ze zijn nu onze preferred supplier”

Shanti-Changa---Testimonial-HVO-Querido--

Dit is Shanti Changa, senior adviseur services van zorginstelling HVO-Querido. Zij was op zoek naar honderdvijftig een-persoons keukenpakketten en AKB leverde deze snel en binnen het budget. 'Ze zijn nu onze preferred supplier.'

Shanti: ‘HVO-Querido is een zorgorganisatie die onder andere in Amsterdam gehuisvest is, en daaronder andere dak- en thuisloze mensen begeleidt en opvangt. Aan iedereen die het zelf niet redt, bieden we hulp. Dat kunnen ook gezinnen zijn. In Amsterdam zelf zijn wij met vijfenvijftig locaties, veertienhonderd medewerkers en vijfenveertighonderd cliënten de grootste organisatie op dit gebied. Verder zijn we actief in Haarlem, Diemen, Amstelveen en Aalsmeer. 

Vorig jaar vroeg de gemeente Amsterdam ons een locatie voor ongedocumenteerden te openen: mensen zonder papieren die in Nederland verblijven. Dat was naast de locaties die we al voor de groep hadden. Aan de Derkinderenstraat hebben we toen containers gebouwd waarvoor we van alles nodig hadden. Zo waren we hard op zoek naar eenpersoons keukenpakketten, om deze mensen de mogelijkheid te geven zelf te koken. Via een gemeenschappelijke relatie leerde ik in die periode Jos den Hengst van AKB kennen. Omdat onze toenmalige leverancier net failliet was gegaan, legde ik onze vraag meteen bij hem neer. Ondertussen tikte de tijd door, want binnen vier weken moesten we honderdvijftig mensen kunnen opvangen. Wij wilden per se iedereen een eigen keukenpakket geven met daarin een snijplank, messen, een bord, beker en bestek. De pannen moesten geschikt zijn voor inductiekoken en het servies moest hufterproof zijn. Dat was nogal een uitdaging dus. Die strakke deadline vond Jos wel spannend, maar AKB ging hard aan de slag. Er werd goed meegedacht over de mogelijkheden binnen ons budget. Zo hebben we op advies van AKB het bestekrek voor aan de muur uit het pakket gehaald, net als de pureestamper. Zo is het gelukt om met het beschikbare geld die honderdvijftig pakketten ter realiseren, binnen vier weken: helemaal op tijd.

We vonden het belangrijk dat iedereen een eigen pakket krijgt, omdat elk mens een individu is. Onze cliënten zitten in een situatie waarin ze nog maar weinig zelf kunnen beslissen. Op deze manier hebben ze in elk geval de regie over wat ze eten en drinken. Bovendien hebben mensen uit bijvoorbeeld Eritrea een heel ander voedingspatroon dan mensen uit bijvoorbeeld Noord-Afrika.

Na deze geslaagde match met AKB zijn we een leveringsovereenkomst met hen aangegaan. Als een van onze locaties nieuw keukengerei nodig heeft, benaderen we AKB als eerste. Onze locaties kunnen inmiddels zelf bestellingen plaatsen in de webshop van AKB, zodat de spullen meteen op de juiste locatie worden bezorgd. Het is fijn dat het aanbod van AKB zo divers is. Zo kunnen we er ook terecht voor meer huiselijk servies voor onze woonlocaties of juist neutraal servies, zoals we in het restaurant van het Centraal Bureau gebruiken. Dat is ook de plek waar ik lunch, met veel plezier, tussen onze eigen cliënten. Die kunnen daar namelijk een leer-werktraject volgen zodat ze leren koken, serveren of achter de kassa staan. Erg leuk om iedere dag mee te maken.

« Terug